tisdag 20 december 2011

Saffransbullar

Har bakat härliga saffransbullar i eftermiddag. Riktigt goda är dom & dom slår dom vanliga lussekatterna med hästlängder!

Recept för 18-20 stora bullar:
125g smör
5dl standard mjölk
50g jäst för söta degar
1 1/2dl socker
1/2tsk salt
1g saffran
1 sockerbit att mortla saffranet med
Ca 15dl vetemjöl
1 ägg till pensling + pärlsocker

Fyllning:
200g rumsvarmt smör
1dl socker
150g mandelmassa
1msk vaniljsocker

Smält smöret och tillsätt mjölken. Värm till 37grader. Rör ner den mortlade saffranen. Smula ner jästen och rör tills den löser sig. Tillsätt socker,salt & nästan allt mjöl. Arbeta degen smidig tills den släpper från bunkens kanter. Låt jäsa under bakduk i 40 min.

Mixa ihop ingredienserna till fyllningen med stavmixer. Stjälp upp degen på ett bakbord och knåda den smidig. Dela den i två delar och kavla ut båda till en avlång kaka. Bred på fyllningen & strö över russin.

Rulla ihop från långsidan. Skär varje rulle i bitar & lägg i bullformar. Låt jäsa 30 min under bakduk. Pensla med uppvispat ägg och strö över pärlsocker.
Grädda mitt i ugnen, 250 grader i ca 10 min. Låt svalna under bakduk.

Gott gott!
Nu sover barnen och projektet på gästtoan väntar på mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar